Problemen met THP-motoren van Peugeot, Citroën, Mini en BMW

 

De THP-motor (Turbo High Pressure) is het resultaat van een samenwerking tussen Peugeot/Citroën en BMW. Deze motoren combineren sterke prestaties met een laag brandstofverbruik en een soepele rijervaring. Dankzij directe brandstofinjectie en variabele kleptiming leveren THP-motoren uitstekende kracht met een relatief lage CO₂-uitstoot.

Toch kent deze technisch geavanceerde motor ook zijn zwakke punten. Eigenaren van onder meer Peugeot, Citroën, Mini (S-uitvoering) en BMW ervaren regelmatig terugkerende problemen.

 

Veelvoorkomende problemen bij de THP-motor

 

  1. Verhoogd olieverbruik
  2. Oprekkende distributieketting
  3. Overgeslagen of gebroken distributieketting

 

Verhoogd olieverbruik bij de THP-motor

 

Veel THP-motoren vertonen vanaf circa 80.000 kilometer een duidelijk verhoogd olieverbruik. In sommige gevallen al veel eerder. Dit olieverbruik kan flink oplopen en is vaak een voorbode van interne vervuiling of slijtage.

 

Oorzaken

 

De belangrijkste oorzaak is vervuiling van de inlaatkanalen en inlaatkleppen. Door deze vervuiling verloopt de verbranding onvolledig, wat leidt tot koolafzettingen op de zuigerschraapveren. Deze ringen zorgen er normaal voor dat motorolie niet in de verbrandingsruimte komt, maar wanneer ze vastzitten of versleten zijn, stijgt het olieverbruik aanzienlijk.

Ook versleten kleprubbers kunnen bijdragen aan het probleem.

 

Gevolgen

 

  • Onregelmatig stationair lopen
  • Vervuilde bougies
  • Slechtere motorprestaties
  • In ernstige gevallen: smeltende zuigers of schade aan de katalysator

 

Oplossing

 

BGB Motorenrevisie & Autoparts biedt een complete revisieoplossing voor dit probleem. Hierbij worden:

 

  • Zuigers en zuigerveren vervangen
  • Kleprubbers vernieuwd
  • Inlaatkanalen en kleppen grondig gereinigd
  • De distributieketting, geleiderails en spanners vernieuwd
  • Motorolie en oliefilter vervangen
  • En het motormanagement opnieuw ingelezen

 

Na revisie loopt de motor weer soepel, zuinig en betrouwbaar.

 

Oprekkende distributieketting

 

Een oprekkende distributieketting is een tweede veelvoorkomend probleem bij de THP-motor. Dit probleem gaat vaak gepaard met vervuilde inlaatkanalen en kan ernstige gevolgen hebben als het wordt genegeerd.

 

Symptomen

 

  • Ratelend of slepend geluid bij het starten of optrekken
  • Vermogensverlies
  • Schokkend of stotterend motorgedrag

 

Oorzaak

 

Door slijtage verliest de ketting zijn spanning, waardoor hij een tand kan overslaan. In combinatie met vervuiling in het inlaatsysteem zorgt dit ervoor dat de kleppen niet meer op het juiste moment openen.

Bij THP-motoren speelt bovendien het directe injectiesysteem een rol: de brandstof spoelt de kleppen niet meer schoon, waardoor afzettingen ontstaan die de luchttoevoer beperken.

 

Gevolgen

 

  • Vermogensverlies
  • Hoger olieverbruik
  • Ernstige motorschade (kromme kleppen, kapotte zuigers of drijfstangen)

 

Oplossing

 


BGB Motorenrevisie & Autoparts vervangt de complete distributiekettingset, inclusief geleiderails, spanners en afdichtingen. Ook worden de inlaatkanalen gereinigd, olie en filter vernieuwd en het foutgeheugen gewist.

0
Feed

Schrijf een reactie