Problemen met de distributieketting van een Renault TCe-motor

 

De Renault TCe-motor (Turbo Control Efficiency) werd in 2006 geïntroduceerd en stond bekend om zijn kracht, zuinigheid en soepele rijervaring. Deze motoren zijn toegepast in diverse modellen van Renault, Dacia en Nissan, zoals de Renault Clio, Captur, Mégane en Kadjar, de Dacia Duster en Sandero, en de Nissan Qashqai en Pulsar.

 

Helaas is er ook een keerzijde: veel van deze motoren kampen met problemen aan de distributieketting

 

Hoe herkent u problemen?

 

Een oprekkende distributieketting maakt zich vaak kenbaar door:

  • Tikkende of klepperende geluiden bij het optrekken
  • Slepende of schrapende geluiden, meestal hoorbaar aan de rechter voorzijde van de motor
  • Waarschuwingslampjes van het motormanagement

 

Wanneer de ketting overslaat of zelfs breekt, kan dit leiden tot ernstige motorschade, zoals gescheurde kleppen, kapotte zuigers of verbogen drijfstangen.

 

Mogelijke oorzaken

 

De exacte oorzaak is niet altijd duidelijk. Factoren die een rol kunnen spelen zijn:

 

  • Ontwerpfouten in bepaalde TCe-motoren
  • Onderdelen die sneller slijten, zoals tandwielen en spanners
  • Onvoldoende of te laat verversen van motorolie

 

Regelmatig onderhoud met hoogwaardige olie is daarom van groot belang.

 

Oplossing

 

Bij een opgerekte distributieketting is vervanging de enige duurzame oplossing. Daarbij worden ook de geleiderails, tandwielen, spanners en vaak de oliepompketting vernieuwd. Het tijdig laten uitvoeren van deze reparatie voorkomt dat de ketting overslaat en onherstelbare schade veroorzaakt.

 

Voorkom dure schade

 

Rijdt u in een Renault, Dacia of Nissan met een TCe-motor en herkent u bovenstaande klachten? Laat de distributieketting dan zo snel mogelijk controleren en indien nodig vervangen. Daarmee voorkomt u hoge kosten en houdt u uw auto veilig en betrouwbaar op de weg.


 

0
Feed

Schrijf een reactie