Distributieriemproblemen bij Ford PSA 1.5 & 1.6 TDCi/HDi motoren

 

De Ford PSA 1.5 en 1.6 TDCi/HDi motoren staan bekend als krachtige en zuinige dieselmotoren, ontwikkeld in samenwerking tussen Ford en de PSA-groep (Peugeot, Citroën, DS). Ondanks hun populariteit kampen deze motoren met een groot probleem: een distributieriem die onverwacht kan breken.

 

 

Waarom is de distributieriem zo belangrijk?

 

De distributieriem zorgt ervoor dat de nokkenas en de krukas perfect samenwerken. Daarmee openen en sluiten de kleppen op het juiste moment, zodat de motor soepel draait. Wanneer de riem knapt, opent dit systeem verkeerd en kunnen kleppen en zuigers elkaar raken. Het gevolg: zware motorschade, zoals beschadigde kleppen, kapotte zuigers of zelfs verbogen drijfstangen.

 

Bij welke auto’s komt dit voor?

 

De 1.5 en 1.6 TDCi/HDi motoren zijn breed toegepast in verschillende merken en modellen, waaronder:

 

  • Ford: Focus, C-Max, Fiesta, Transit Courier, Transit Connect
  • Peugeot: 2008, 208, 3008, 5008, 508, Partner, Expert
  • Citroën/DS: C3, C4, Berlingo, DS3, DS4, DS5, Jumpy
  • Opel: Astra, Crossland, Zafira, Mokka
  • Toyota: ProAce
  • Mazda: Mazda2, Mazda3
  • Mini: One, Cooper, Countryman
  • En nog vele andere modellen uit de periode 2012 – heden.

 

Hoe herkent u de problemen?

 

Een distributieriem kan soms waarschuwingssignalen geven, maar vaak breekt hij onverwacht. Mogelijke signalen zijn:

 

  • Onregelmatig lopen van de motor
  • Ratelend geluid uit het motorblok
  • Vermogensverlies of slecht starten 

 

Gevolgen van een gebroken riem

 

Wanneer de distributieriem knapt, is de kans groot dat:

 

  • Kleppen krom slaan of afbreken
  • Zuigers zwaar beschadigd raken
  • Drijfstangen en nokkenas defect raken

 

Dit kan resulteren in zeer hoge reparatiekosten of zelfs een motor die volledig vervangen moet worden.

 

Oplossing

 

De enige duurzame oplossing bij schade is een complete revisie van de distributie en aangrenzende onderdelen. Daarbij worden onder andere:

 

  • Distributieriem, spanners en geleiders vervangen
  • Waterpomp vernieuwd
  • Tuimelaars en nokkenas waar nodig vervangen
  • Motorolie, oliefilter en koelvloeistof ververst
  • Foutcodes gewist en motor opnieuw ingeleerd

 

Door deze grondige aanpak wordt de motor weer betrouwbaar en kan dure vervolgschade voorkomen worden.

 

Advies

 

Rijdt u in een Ford, Peugeot, Citroën, Opel of ander model met een 1.5 of 1.6 TDCi/HDi motor? Laat de distributieriem dan tijdig controleren of vervangen. Zo voorkomt u dat een plotselinge breuk uw motor volledig ruïneert.

0
Feed

Schrijf een reactie